سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرهنگی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

محمد شیروانی

 

بیوگرافی محمد شیروانی:

 

 

سید محمد حسین شیروانی(محمد شیروانی) متولد 1352 تهران در خانواده ای مذهبی و مخالف سینما.

دانش آموخته فیلمنامه نویسی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و نقاشی دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران که نقاشی را به عشق سینما رها می کند تا بتواند از سال 76 به شکل تمام وقت سینما را  دنبال کند...
 
 
 
 
 
 
بیوگرافی محمد شیروانی:

 

 

سید محمد حسین شیروانی(محمد شیروانی) متولد 1352 تهران در خانواده ای مذهبی و مخالف سینما.

دانش آموخته فیلمنامه نویسی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و نقاشی دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران که نقاشی را به عشق سینما رها می کند تا بتواند از سال 76 به شکل تمام وقت سینما را  دنبال کند.

دایره اولین فیلم وی در سال 77 به عنوان بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر شناخته شد و در پی اش به عنوان اولین فیلم کوتاه بعد از انقلاب  به جشنواره کن 1999 فرانسه راه یافت و برگزیده منتقدین بین المللی شد.

در سال 78 فیلم کوتاه کاندیدا در جشنواره فجر با استقبال عمومی قرار گرفت و از سوی منتقدین به عنوان بهترین فیلم کوتاه دفاع مقدس لقب گرفت و سال 79 به عنوان بهترین کارگردانی و فیلمنامه از سوی جشنواره دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفت.کاندیدا در سال 2000 برنده جایزه بزرگ و بهترین فیلم جشنواره مارسی فرانسه شد که شیروانی در اختتامیه جشنواره این جایزه را به مادران شهید ایرانی پیشکش کرد.

فیلم کوتاه رضایت دادن در سال 79 به عنوان بهترین فیلم کوتاه جشنواره کودک اصفهان برنده پروانه زرین جشنواره شد و دیپلم افتخار داوران بین المللی را دریافت کرد.

اواخر سال 79 تلویزیون بین المللی NHK ژاپن از بین 30 فیلمساز جوان ایرانی که موفقیت های ملی و بین المللی داشته اند؛ شیروانی را برای یک مستند تلویزیونی برگزید تا زندگی و منش فیلمسازی وی را منعکس کنند. این مستند  سال 2002 و2003 از این شبکه پخش شد.

در سال 1380 فیلم کوتاه گیلاسهایی که کمپوت شد بر اساس داستانی از تارکوفسکی و محصول حوزه هنری به عنوان بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر در بخش جنبی و در جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان بهترین فیلم کوتاه سال از نگاه منتقدین سینمای ایران و بهترین  فیلمنامه  اقتباسی از نگاه فیلمنامه نویسان سینمای ایران شناخته شد.

در سال 81 کمپانی MK2 فرانسه دو فیلم کوتاه دایره و کاندیدا را به شکل گسترده همراه فیلم های بلند ایرانی در شبکه ویدئویی اروپا پخش کرد.

فیلم کوتاه کنسرو ایرانی به دلایل نا معلوم از نمایش داخل ایران باز ماند وفیلم بلند ویدئویی ناف نیز که در سال 82 آماده نمایش شد موفق به دریافت مجوز نمایش نگردید البته این بار به دلایل معلوم

عدم نمایش این دو فیلم در کشور با توجه به اینکه شیروانی خود سرمایه گذار این فیلم ها بود باعث شد تا وی برای مدتی دچار افسردگی شود و برای مدتی از سینما دوری کند.هر چند این دو فیلم موفقیت های بین المللی برای او در پی داشت اما چاره ای برای این تنگنا نشد.این انزوا باعث شد تا وی برای مدتی طولانی به پرورش تعدادی نابینا در زمینه سینما روی بیاورد.

نابینایان دوره های قصه نویسی و فیلمنامه نویسی را زیر نظر وی آموختند و تصویر برداری و ساخت فیلم های ارزان و یکنفره را تجربه کردند.آنها در پایان می بایست کار ناممکنی کنند و بدون چشم فیلم بسازند.

در سال 84 محمد شیروانی به مستند سازی روی آورد و فیلم بلند مستند رئیس جمهور میر قنبر را  در جشنواره لوکارنو ارائه کرد که نامزد یوزپلنگ طلایی بخش ویدئوی این جشنواره شد.

این فیلم در جشن سینمای ایران برنده تندیس بهترین کارگردانی مستند گردید و در پی آن به عنوان بهترین فیلم مستند سال 2005آسیا و نیز برنده نشان عالی ژاپن در جشنواره یاماگاتا گردید.

همچنین برنده جایزه حمایتی HBF رتردام هلند و بعنوان بهترین فیلم مستند اجتماعی برنده جایزه ماگنولیا جشنواره شانگهای چین شد.

در سال 85 فیلم مستند بلند لیلی کجاست وی که به موسیقی اقوام ایرانی می پرداخت نامزد هر سه رشته بهترین فیلم؛ بهترین کارگردانی وبهترین پژوهش جشنواره فجر و جشن بزرگ سینمای ایران گردید.

در سال 86 پروژه هفت زن نابینا بالاخره پس از 4 سال آماده نمایش شد که ابتدا در جشنواره بین المللی مستند سینما حقیقت نمایش داده شد و در سال 87 نامزد بهترین مستند سال گردید.

در سال 86 بدنبال هتک حرمت کاریکاتوریست های دانمارکی به ساحت  پیامبر اکرم وامتناع شیروانی از شرکت در فستیوال فیلم دانمارک؛رئیس جمهور از وی تقدیر کرد اما شیروانی با انتشار نامه ای ضمن قدر دانی از ایشان  جایزه نقدی رئیس جمهور را نپذیرفت و آن را به خانه سینما سپرد تا برای مستمندان هزینه شود.

در سال 87 شیروانی اولین فیلم انگلیسی زبان خود را تحت عنوان 444 روز برای شبکه تلویزیونی پرس تی وی ساخت که به حادثه تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام می پردازد که پس از 30 سال از زبان دو آمریکایی و دو ایرانی روایت می شود.

444 روز نامزد بهترین کارگردانی مستند در جشن سینمای ایران شد و در جشنواره سینما حقیقت با استقبال عمومی روبرو شد.این فیلم در مهمترین جشنواره مستند جهان آمستردام به نمایش درآمد.

شیروانی در سال 1387 از سوی سینماگران فیلم کوتاه کشور به عنوان رئیس انجمن فیلم کوتاه خانه سینما برگزیده شد که در نهایت پس از 8 ماه تلاش برای سامان بخشیدن به وضعیت فیلم کوتاه کشور استعفا کرد.

.فیلم های وی تا کنون در بیش از 200 رویداد بین المللی شرکت کرده اند و حاصل آن برای سینمای ایران 26 جایزه ملی و 13 جایزه جها نی بوده است.

CONTOROL Z عنوان اولین فیلم سینمایی شیروانی ست که پس از ساخت 15 فیلم داستانی و تجربی  در مسیر پیش از ساخت قرار دارد.